Segons explica la llegenda (1), el doll d’aigua de la Font del Gat que surt de la muntanya de Montjuïc va ser trobat per un gat l’any 1855. En alguns casos, com el de la Font Trobada (a sota de les Piscines Picornell) també ens ha arribat una història sobre com es va trobar la sortida de l’aigua. En el seu moment, cada font deuria tenir la seva pròpia història de com fou descoberta. Sovint sembla que foren descobertes de forma fortuïta, com en el cas d’aquestes dues fonts (en el cas de la Font Trobada, el mateix nom ho indica). Tot i això, és més probable que els pagesos de la zona ja coneguessin aquestes fonts des de feia segles i que més aviat foren redescobertes per a popularitzar-les i atreure-hi públic.

font-del-gat-1024

La Font del Gat, a principis del segle XX. Font: Blog historiadebarcelona.org.

En el cas de la Font del Gat, la redescoberta va venir acompanyada de la cançó de la noia i el soldat que baixaven de la font. És significatiu que la cançó només digui que la noia i el soldat baixen de la font, com si amb aquesta informació ja n’hi hagués prou per justificar l’interès de tota la història. La segona estrofa explica com es diu la noia i quin sobrenom té: Marieta de l’ull viu. Encara hi ha una tercera estrofa que parla del que porta la Marieta al cistell: figues de moro i un clavell.

Sembla clar que la noia, com tantes noies de l’època, havia pujat a la Font del Gat per anar a buscar un dels soldats que baixaven del Castell de Montjuïc i que, per si encara no hagués quedat clar que anaven a fer els dos joves (els barcelonins de l’època ja entenien que volia dir anar a la Font del Gat i què feien una noia i un soldat en un paratge aïllat com aquell) s’especifica que la Maria té l’ull (en singular, no en plural) viu. Al cistell, és clar, hi porta figues de moro i un clavell, segurament vermell.

El fet que la cançó doni per entès el que s’explica i que, al llarg del temps hagi acabat perdent el seu significat picant ha ajudat a que hagi arribat fins avui, ara com una cançó infantil. Moltes de les cançons menys picants i més explícites es van perdre o no es van recollir per part dels primers etnomusicòlegs del segle XIX per ser considerades poc decoroses o immorals. En certa manera, la subtilesa de la cançó de la Font del Gat també ha acabat salvant la mateixa Font del Gat.

montjuic_la_font_del_gat_edifici_1140631

L’entrada de la Font del Gat, de 1884, avui. Font: Viquipèdia.

L’any 1927, Enric Morera i Antoni Vives van incorporar la cançó popular (sembla que era o formava part d’una antiga corranda) en una sardana amb una lletra més poètica, que descriu el paratge de la font i la noia que de bon matí va a buscar aigua a la font i enamora al soldat amb qui es casarà; reescrivint la història de la cançó popular en un text més d’acord amb la moral immaculada que havia de tenir tota noia:

La Marieta encisera és un tresor
que molts comprarien a preu d’or
i a ulls clucs.
Té sentiment i agraïment de cor,
amb el donzell, que li fa l’amor de temps.
I la festa acabarà amb tota certesa
quan sigui portada a l’altar.

Tantes altres fonts, com la Font Trobada, la Font d’en Conna, la Font d’en Pessetes, la Font dels Tres Pins o la Font de Bellavista s’han perdut o resten amagades i abandonades. La Font del Gat, en canvi, no només ha sobreviscut sinó que segueix tenint el mateix ús que fa cent anys, com a lloc d’esbarjo, amb un restaurant i un bar, amb un espai enjardinat i urbanitzat primer a la dècada de 1880 i després, als anys 1920, per Puig i Cadafalch (3). El procés de reurbanització de la font va coincidir amb la composició de la sardana que convertia la cançó picant en una poètica sardana de caire popular. Font i cançó han creat una bona parella que han aconseguit fer sobreviure la Font del Gat a les grans reformes urbanístiques del 1929 i 1992.

La Font del Grat i la Creu de Molers

Però per on baixaven la Marieta –que només anava a buscar aigua a la font- i el soldat –el donzell de la sardana de Morera-? Avui intentarem trobar les traces de l’antic camí de la Creu de Molers o de Santa Madrona (4). Com tants camins que baixaven de la muntanya -en aquest cas de Montjuïc- el camí de Santa Madrona era alhora un camí i un torrent els dies de pluja.

mapa-rieres-1706-copia

Fragment d’un mapa militar francès de 1706. S’hi veu una xarxa de camins i torrents que baixen de Montjuïc cap al perímetre de la muralla del Raval (anomenat “Ville Neuve”, Vila Nova). Font: Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya.

El carrer de la Creu de Molers fa referència a una creu de terme que estava situada a l’actual plaça dels Ocellets, just a la línia de façana del número 67 del carrer Blai  (prop de la cantonada amb el carrer Creu de Molers). La creu rebia aquest nom pels molers (o picapedrers) que hi passaven, sortint del Portal de Sant Antoni, de camí a les moltes pedreres que hi havia a Montjuïc. El camí també portava a l’ermita de Santa Madrona, l’última d’un gran nombre d’ermites i esglésies que hi havia hagut a la muntanya. És probable (5) que antigament la Font del Gat s’hagués anomenat del Grat, i per evolució hagués passat a Gat, juntament amb la història del gat que la (re)descobria.

seca-i-regadiu-al-pla-de-barcelona-1-21_1_10-baixa

Fragment d’una recreació cartogràfica d’un mapa parcel·lari agrícola del pla de Barcelona de l’última meitat del segle XVIII. Els noms dels torrents són una proposta meva. Font: Web de l’Any Cerdà (CCCB).

És difícil saber com era i per on passava el primer tram del torrent de la Font del Gat o del Grat. Deuria creuar els Jardins de Laribal, el Palau de les Arts Gràfiques (l’actual Museu d’Arqueologia) i el Palau d’Agricultura (per l’actual Mercat de les Flors i la plaça Margarida Xirgu). El torrent apareix just després de la plaça de Margarida Xirgu.

dscn0219

El carrer Concòrdia des del carrer de la França Xica. Al fons, el Teatre Lliure.

Aquest tram és el que millor ha conservat la fesomia de l’antic torrent de la Font del Grat. Encara s’hi poden veure traces de la vegetació de ribera típica d’un torrent, com ara un petit canyissar en un solar d’unes cases que han estat enderrocades, els números 20 i 22 del carrer Puríssima Concepció.

dscn0222

El final del carrer Concòrdia mirant cap a la plaça Margarida Xirgu, que està molt per sobre del nivell del carrer.

El desnivell entre els carrers Puríssima Concepció i Concòrdia (de fet, la llera de l’antic torrent) és considerable: arriba als quatre metres (6). Les cases del tram final dels dos carrers han de salvar aquest desnivell (l’esquivalent a gairebé dos pisos) quan els dos carrers estan a una distància de només vuit metres.

dscn0223

Detall de les cases del tram final del carrer Concòrdia. La línia de façana conserva encara el traçat irregular del torrent. És probable que siguin edificis d’origen rural, dels més primers que es van construir a la zona del Poble-sec, a sobre dels quals es van anar aixecant més pisos.

Un cop creuat el carrer de la França Xica, que recorda el nom d’aquest barri (7), un dels quatre que formen l’actual barri del Poble-sec, el torrent de la Font del Grat segueix pel carrer Concòrdia.

dscn0255

La casa més antiga d’aquest tram del carrer Concòrdia, a la cantonada amb el carrer de la França Xica. La casa, al ser més antiga, està al nivell original del carrer – o torrent-, per sota del nivell actual.

En el tram del carrer Concòrdia entre els carrers de la França Xica i Magalhães el desnivell del carrer és tant gran que el carrer tallat i hi ha una rampa que salva la baixada. Aquests desnivells són típics dels carrers que segueixen la traça dels torrents; i un autèntic malson pels urbanistes.

dscn0250

La rampa del carrer Concòrdia entre els carrers de la França Xica i Magalhães.

El torrent segueix el mateix traçat que el carrer Concòrdia fins a la plaça del Setge de 1714, on forma un triangle amb el carrer Radas, just abans d’arribar a l’avinguda Paral·lel.

A mig camí, el torrent de la Font del Gat rebia un petit afluent del que també queden algunes traces. No sabem d’on venia el torrent ni quin nom tenia, tot i que és molt probable que també sorgís d’una font de Montjuïc.

dscn0257

Traça del torrent, ara un petit espai entre dos edificis, als números 18bis i 20 del carrer de la França Xica.

Aquest afluent es trobava amb el torrent de la Font del Gat al número 5 del carrer Concòrdia. Encara avui, la part posterior de mols dels edificis del tram baix del carrer Concòrdia segueixen la traça irregular d’aquest afluent.

dscn2874

Punt en que l’afluent es troba amb el carrer Concòrdia, el torrent de la Font del Gat. Avui hi ha un garatge.

L’any 2015 s’enderrocava la finca dels números 3-5 del carrer Radas, a la plaça del setge 1714. Es tractava d’un petit taller, després una copisteria, de forma triangular. Entre aquest edifici i la paret de la finca número 7 hi havia un petit espai buit. Es tractava d’un vestigi de la traça del torrent de la Font del Gat que en aquest punt es ficava dintre de l’illa de cases dels carrers Radas-Blai-Elkano-Creu de Molers.

dscn2868

L’enderroc del taller ha deixat al descobert la paret que segueix la traça del torrent.  

És extraordinari que s’hagi pogut conservar el vestigi d’un torrent al costat mateix dels grans blocs de pisos de l’avinguda Paral·lel. És una mostra més de com el traçat d’un torrent va definir els límits de les parcel·les sobre les quals es va acabar construint. És just en aquest punt que se suposa que hi havia la Creu de Molers.

El passatge Pere Calders i l’estranya entrada a l’escola Ferran Sunyer

Amb aquest títol, que sembla més aviat tret d’una novel·la escandinava arribem al tram final del torrent. Un cop creuada l’avinguda Paral·lel, la traça del torrent encara es conserva dins d’una de les illes de l’Eixample del barri de Sant Antoni.

dscn2888

Entrada de l’escola Ferran Sunyer, des del carrer Viladomat.

L’entrada de l’escola Ferran Sunyer, dins de l’edifici del centre cívic Cotxeres Borrell, no és perpendicular sinó que dibuixa un angle lleugerament superior als 90º. Aquest detall minúscul confirma que segueix també la traça del torrent o camí de la Font del Gat (o de la Creu de Molers).

Vistos a peu de carrer semblen un detall sense importància o l’ocurrència de l’arquitecte d’aquell edifici. Però amb un mapa parcel·lari a la mà, es pot veure clarament que el traçat abasta tota l’illa de cases, i que, per tant, respon a una traçat que afecta el disseny de les parcel·les, i que, al seu torn, és una pervivència dels antics traçats (els límits dels camps, torrents, camins) d’aquest l’indret, abans que s’urbanitzés.

1652-copia

Mapa parcel·lari del 1933, amb la traça del Torrent del Gat o del Grat i del probable perímetre del fossar de la muralla del segle XVIII. Font: Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya.

L’escola Ferran Sunyer té una segona entrada des del passatge Pere Calders, que, en realitat són dos atzucacs que surten del carrer Parlament entren dins de dues illes de cases. Des d’aquesta entrada, al fons del passatge també es pot veure la traça del torrent, lleugerament en diagonal –i no perpendicular- al traçat dels carrers de l’Eixample.

bozgrnwc

Imatge de satèl·lit de l’entorn del passatge Pere Calders, marcat en vermell. En blau la traça del Torrent de la Font del Grat. Font: Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya.

De fet, l’existència mateixa del passatge, dels seus dos trams, es deu a la pervivència d’antics traçats anteriors a la construcció de l’Eixample, a partir de 1860. En l’illa dels carrers Parlament- Marqués de Campo Sagrado-Borrell-Viladomat pel Torrent de la Font del Grat, i en l’illa dels carrers Parlament-Manso-Borrell-Viladomat per una altra traça antiga, probablement d’un torrent que baixava de la Font d’en Pessetes o del Parc de Baix, molt a prop de la Font del Gat.

dscn2879

Detall de la traça del Torrent de la Font del Gat al final del passatge Pere Calders.

El més lògic seria que la traça del torrent continués encara en la següent illa de cases, l’última abans d’arribar a la Ronda Sant Pau i entrar al Raval. Però no és així, aquesta illa no conserva cap traça anterior a l’Eixample. En aquest punt hi havia les muralles de Barcelona. El torrent, per tant, quedava tallat i baixava pel fossar de la muralla cap al mar.

El carrer de la Cera

Però si encara retrocedíssim més en el temps i tracéssim una línia des del passatge Pere Calders cap a Ciutat Vella ens trobaríem amb el carrer de la Cera. És probable que també aquest carrer, bressol de la comunitat gitana de Barcelona, seguís la traça de l’antic Torrent de la Font del Gat, fins que va quedar envoltat per la muralla, al segle XVI. D’aquí el torrent anava a parar a l’estany del Cagalell, molt a prop d’on avui hi ha l’església romànica de Sant Pau del Camp.

És probable que fos aquí que s’acabessin casant, una mica a corre-cuita, la Marieta de l’ull viu, que només anava buscar aigua en una font, i el soldat, el cast donzell de la sardana d’Enric Morera, a no ser que la seva història hagués pogut quedar amagada entre els canyissars del torrent, lluny de les mirades beates i moralitzants de la ciutat.

 

—-

(1) Article de Viquipèdia sobre la Font del Gat.

(2) Blog Història de Barcelona, Article “Baixant de la Font del Gat…”

(3) Del mateix article de Viquipèdia.  

(4) Voltes Pou, Pere, Historia de Montjuïc y su castillo, Ajuntament de Barcelona (1960).

(5) Blog Fonts i aigua

(6) Del mapa topogràfic de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya.

(7) El nomenclàtor de la ciutat explica que:

El primer establiment d’importància del barri s’anomenà la España, rètol que fixà el propietari a la façana amb lletres molt grosses. Poc després sorgí un competidor que donà al seu establiment el nom de la França, fent-lo escriure amb lletres més vistents que l’anterior. Els veïns ben aviat designaren com la França tot el barri, i, més endavant, com la França Xica el carrer.

També hi ha l’opció que s’hi establissin artistes d’origen francès que treballaven als teatres del Paral·lel. Al Poblenou també hi ha un barri que es va anomenar la França Xica.